Adviesgroep

 Duurzame Kappers

Ander interessant nieuws

De onbetwiste nummer één informatiebron voor de transitie naar een Duurzame Kappersbranche.



Circulaire economie draagt bij aan herstel biodiversiteit

Om het verlies aan biodiversiteit aan te pakken, moeten we onze economische, politieke, sociale en technologische systemen ingrijpend veranderen. We moeten ook onze productie- en consumptiesystemen die onze economie onderbouwen, transformeren. Een circulaire economie biedt een kader voor die transformatie. Door de economie een circulaire structuur te geven, kan de extractie van grondstoffen significant verminderd worden en krijgt biodiversiteit weer een kans om te stabiliseren.

In een eerder artikel onderschreven wij dat biodiversiteit een topprioriteit moet worden. In dit artikel verbinden we het verlies aan biodiversiteit aan een ander hedendaagse vraagstuk: circulaire economie.

De realisatie van een circulaire economie is gebaseerd op 3 sleutelprincipes:

- Eliminatie van afval en vervuiling

- Denk hierbij aan substantiële veranderingen, zoals de substitutie van plastic verpakkingen

- Circuleren van producten en materialen

- Zo hou je afval uit de natuur en zijn er minder grondstoffen nodig

- Regenereren van natuurlijke systemen

- Oplossingen voor regeneratieve ecosystemen, zoals het teruggeven van nutriënten aan de                 grond om een equilibrium te behouden.


Meer lezen en bron:

https://klimaatweb.nl/nieuws/circulaire-economie-draagt-bij-aan-herstel-biodiversiteit/


Wat doen Nederlanders zelf om klimaatverandering tegen te gaan?

Klimaatverandering staat steeds hoger op de maatschappelijke agenda. Overheden en bedrijven worden geacht bij te dragen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde. Maar wat doen we zelf? Om daarachter te komen ondervroeg Eden McCallum ruim 1.000 Nederlanders. Zeven grafieken die laten zien wat consumenten doen (en laten) om een steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Van jong tot oud lijkt Nederland vandaag de dag wel doordrongen van de urgentie van duurzaam handelen: negen op tien consumenten maakt zich enige tot flinke zorgen over het milieu.

We zien bedrijven, overheden en internationale organisaties als de partijen die de grootste impact hebben op het milieu, maar erkennen ook het belang van onze eigen keuzes.  

Nederland blijft natuurlijk hét fietsland bij uitstek, en dat zie je terug in de manier waarop we (duurzaam) reizen: bijna de helft van de respondenten pakt altijd of vaak de fiets in plaats van de auto, bus of trein.

Onze ecologische voetafdruk wordt echter niet alleen bepaald door wat we doen, maar ook door hoe we ons geld uitgeven. Veel Nederlanders proberen daarom minder nieuwe producten te kopen. Daarnaast winkelen we lokaal en selecteren merken op hun duurzaamheid.

En dus kijken we ook wat we zelf kunnen doen om duurzamer te leven. Enkele voorbeelden uit het rapport:

Thuis proberen Nederlanders vooral goed te recyclen. Ook letten we bijna allemaal op ons energie- en waterverbruik.


Meer lezen en bron:

https://www.consultancy.nl/nieuws/38463/wat-doen-nederlanders-zelf-om-klimaatverandering-tegen-te-gaan


Veel te doen over de film

 ´ Don´t Look Up´

Kijk niet neer op Don't Look Up, zeggen wetenschappers

Ben je geabonneerd op Netflex en deze film al gezien en wat vond je er van?

De Hollywoodfilm Don't Look Up, waarin twee bloedserieuze astronomen worden uitgelachen, was volgens veel recensenten te absurd. Nu zeggen klimaatwetenschappers: nee, dit is wat wij dagelijks meemaken. Hij kreeg een vernietigende recensie in The Wall Street Journal, een middelmatige drie sterren in de Volkskrant, en juist een enthousiaste vier sterren op deze site. Maar na de zo uiteenlopende recensies is er nu nog iets opmerkelijks aan de hand rond de satirische, absurde en komische film Don’t Look Up: klimaatwetenschappers en -activisten uit de hele wereld zeggen zich erin te herkennen.

Het is zo'n briljante satire over onze tekortko­min­gen bij het maken van op feiten gebaseerd beleid!

‘Ik kan je zeggen: Don’t look Up toont de waanzin die ik elke dag tegenkom’, schrijft de internationaal bekende Nasa-wetenschapper Peter Kalmus in de Britse krant The Guardian. Daar had de film eerder een magere twee sterren gekregen. ‘De film is satire. Maar als klimaatwetenschapper die er alles aan doet om mensen wakker te maken en de vernietiging van de aarde te voorkomen, is het ook de meest accurate film over de angstaanjagende non-respons van de samenleving op de ineenstorting van het klimaat die ik heb gezien.’

Meer lezen en bron:

https://www.ad.nl/klimaat/kijk-niet-neer-op-don-t-look-up-zeggen-wetenschappers~af044949/


Chaerephon

Afbeelding: Brock and Sherri Fenton

Mopsvleermuis

Afbeelding:  Zoogdiervereniging.nl

Eindelijk een keertje goed nieuws

 over Zoönosen 

Dankzij KI  (kunstmatige intelligentie) beschikken we nu over een korter lijstje van dieren die mogelijk voor de mens bedreigende virussen dragen en dus nader bestudeerd moeten worden.

Ongeveer twee derde van de verwekkers van infectieziekten is afkomstig van dieren. Als er echter een nieuw virus opduikt, weten we vaak niet exact van welk dier het is overgesprongen – denk maar aan het huidige rondwarende coronavirus. Het betekent dat we nog te vaak achter de feiten aanlopen. Maar nu hebben onderzoekers in een nieuwe studie aangetoond dat we met behulp van kunstmatige intelligentie beter kunnen voorspellen welke virussen mensen kunnen infecteren, welke dieren ze huisvesten én waar ze waarschijnlijk zullen opdoemen. 

Opvolger van SARS-COV-2

Als we vervolgens beter weten welke dieren dragers zijn van gevaarlijke virussen en deze nauwlettend in de gaten houden, zijn we mogelijk ook beter in staat om de opvolger van SARS-COV-2 tijdig te ontdekken. En dat is heel belangrijk, willen we een volgende pandemie voorkomen. “We weten al geruime tijd dat de meeste nieuwe infectieziekten afkomstig zijn van dieren in het wild,” zegt Becker. “Het is dus aannemelijk dat SARS-COV-2 niet onze laatste ervaring met een zoönose zal zijn. Of ‘de opvolger’ uiteindelijk een pandemie zal veroorzaken op een vergelijkbare schaal als COVID-19, is moeilijker met zekerheid te zeggen. Maar we kunnen toekomstige verspreiding van virussen naar mensen verwachten; vooral met de toenemende verstoring van leefomgeving en klimaatverandering.”


Meer lezen en bron:

https://scientias.nl/hoe-kunstmatige-intelligentie-helpt-de-uitbraak-van-een-volgende-pandemie-in-de-kiem-te-smoren



Misleidende verkoop

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start onderzoeken naar misleidende duurzaamheidsclaims 

De ACM laat markten werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Daarom kijkt de ACM in haar toezicht naar publieke belangen zoals duurzaamheid. Duurzame producten en consumptie zijn belangrijk in de overgang naar een meer duurzame samenleving. De ACM speelt hier op in met haar toezicht op duurzaamheidsclaims. Consumenten moeten met vertrouwen een duurzame keuze kunnen maken en bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid mogen daarvan geen nadeel ondervinden.


Meer lezen en bron:

https://www.duurzaamnieuws.nl/acm-gaat-misleidende-duurzaamheidsclaims-aanpakken/

Consumenten kunnen op ACM ConsuWijzer controleren waar zij op kunnen letten als zij duurzaam willen kopen.

6 tips bij het kopen van duurzame producten en diensten

U kunt steeds vaker producten kopen die beter zijn voor natuur, dier en mens. Dit noemen we duurzame keuzes. Bedrijven maken veel reclame voor deze duurzame producten en diensten. Soms is het lastig om te zien wat wel en niet waar is. 

Wij helpen u met deze 6 tips.

Gaat de informatie over het hele product of over een deel van het product?

De informatie over duurzaamheid van een product moet duidelijk en begrijpelijk zijn. Check wat er precies duurzaam is aan het product. Gaat het over het hele product of over een deel van het product? Of gaat het over de verpakking?


Meer lezen en bron:

https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/6-tips-bij-het-kopen-van-duurzame-producten-en-diensten

Neem contact met ons op

voor een spreekbeurt of informatie

geheel kosteloos. 

Adviesgroep Duurzame Kappers

9725 BP Groningen

06-10985571

[email protected]

www.duurzaamkapper.nl