Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen

 (Duurzaam Ondernemen)

MVO omdat het loont!

MVO draagt bij aan de financiële prestaties van bedrijven. De markt werkt mee: de vraag naar duurzame kappersproducten en diensten stijgt. Betrokken kapsalons hebben beter gemotiveerde medewerkers, wat de arbeids- productiviteit verhoogt.

MVO omdat het zo hoort!

Veel bedrijven doen het omdat zij fatsoenlijk zaken willen doen. Ze willen een steentje bijdragen aan de maatschappij, gaan op een prettige manier om met hun personeel en willen het milieu niet te veel belasten. Ze doen aan MVO, omdat ze vinden dat het hoort.

Aan de slag met duurzaam ondernemen

Als je als kapper aan de slag wilt met toekomstbestendig ondernemen. Is het voor de Kappersbranche zake te beginnen om de branche schoner te krijgen, met andere woorden geen chemische behandelingen meer, zowel de salonproducten als verkoop producten met bestaande uit alleen milieuvriendelijke producten. Daarbij kan het het meten van de voetafdruk een belangrijk hulpmiddel kunnen zijn. Tevens dient er een omslag te ontstaan over het hoe te ondernemen met wat voor bedrijfsmodel? Niet alleen maar ondernemen om geld te verdienen! nee, ondernemen zal als een toegevoegde maatschappelijk bijdrage moeten gaan dienen.

Er dient ook meer aandacht te gaan naar diversiteit op de werkvloer, niet alleen verschillende culturen maar ook mensen die ver van de arbeidsmarkt staan o.a. met een lichamelijk beperking en mensen met andere beperkingen. 

ISO 26000 Internationale richtlijn voor MVO (Kappersbranche)

ISO 26000, de internationale richtlijn voor maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties, biedt ondersteuning voor implementatie van MVO. Goede afspraken over producten, werkwijzen en diensten zijn belangrijk. Is veiligheid in het geding dan zijn ze zelfs van levensbelang. Denk maar eens aan veiligheid van speelgoed, brandveiligheid, duurzame energie of cyber security.

De uitvoering van de ISO 26000 ligt bij NEN, Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut, 

Wat doet NEN?

We verbinden belanghebbenden en zorgen we ervoor dat zij komen tot afspraken. Die worden vastgelegd in normen en richtlijnen. Dit doen ze in nationale en/of internationale normcommissies. In alle sectoren kom je normen tegen, we beheren er ruim 34.000.

Meer info en bron: https://www.nen.nl

Ecologische Voetafdruk Kappersbranche

De Kappersbranche hoort bij de bedrijfstakken die veel te veel CO2 uitstoten, denk maar eens aan energiegebruik, chemische processen voor productie haarverf, spoelingen, blondeerpoeder, permvloeistof, peroxide, fixatie vloeistoffen, daarnaast computersystemen, de verlichting, verwarming, warm water in salon, energie behandelingen zoals, föhnen, droogkap, tondeuse, krul/stijltang, krulset.

En dan nog de haarverzorging- producten die gebruikt worden in de salon, deze synthetische producten worden geproduceerd door enorme energie, water verbruikende en veel CO2 uitstotend chemische processen.

De Nieuwe Economie

Wat we 'de nieuwe economieën' noemen, zijn economieën die het welzijn van de mens en het behoud van de natuur centraal stelt, in plaats van geld als doel en enige maatstaf voor resultaat. De 'oude economie´ zien we als de oorzaak voor de problemen die de neoliberale praktijk van de vrije markteconomie veroorzaakt: klimaatverandering, ecologische en economische crises en degradaties naar armoede en ongelijkheid, machtsmisbruik en corruptie. De meeste kappersbedrijven zijn geschoold op de ´oude economie´ aangeleerd bij opleidingen, workshops, marketingcursussen, werkgeversorganisatie, brancheverenigingen, vakbladen, toeleveranciers .

De rest van de kappersbedrijven (eenmanszaken, thuiskappers etc.) werken niet bewust/onbewust met een economisch model, deze hebben vaak geen duidelijke visie, geld verdienen is vaak belangrijkste drijfveer. 

Duurzaamheid thema's

Algemeen:

Banken, 

verzekeringmaatschappij, 

energie leverancier,

internet/telefoon provider,...

Bedrijfspand:

Isoleren, zonnepanelen, warmtepomp, hemelwater opvangen, overweeg renovatie voor nieuwbouw, buitenkant pand in plaats van tegels/klinkers veel groen (gevels, dak, perkjes),…

Interieur:

Stoelen, wasbakken, toonbankbalie, verkoopmeubilair, vloeren, verlichting, wanden, spiegels, planten,...

Duurzaamheid thema's

Salon en verkoop (chemie):

Haarverzorgingsproducten-salon/thuis gebruik, chemische producten, perm en fix vloeistoffen, peroxiden, tubes haarverf, vloeibare haarverf, aluminium folie, spons, lontwatten, plastic verpakkingen, karton/papier,….

Behandeling benodigdheden:

Kapmantel, handdoeken, kraagpapier, kammen, scharen, borstels, nekkwast, föhn, krultang, droogkap etc., rollers etc. , wikkels, wikkelpapier, mondkapje, handschoenen, gereedschap,... 

Duurzaamheid thema's

Keuken en toilet:

Afwas, wasmiddel, schoonmaakproducten (salon, ramen, gereedschap, keuken, toilet producten),afwasmachine, wasmachine, droger,...

Afval:

Haar, plastic, glas, papier, karton, aluminium, licht blik, verpakking met licht verontreinigd chemie, restafval,...

´´Bedrijven die verantwoord ondernemen niet begrijpen, hebben geen recht meer om te blijven bestaan´´


(Paul Polman, oud CEO van Unilever)

0