De absolute koploper op het gebied van MVO informatie voor de Kappersbranche.
&
De autoriteit en daarom de nummer #1 informatiebron voor de individuele kappers. de leerinstellingen en de haarcosmetica industrie.
De absolute koploper op het gebied van MVO informatie voor de Kappersbranche.
&
De autoriteit en daarom de nummer #1 informatiebron voor de individuele kappers. de leerinstellingen en de haarcosmetica industrie.
Tel: 0610985571
´Maak deel uit van de oplossing. Geen onderdeel van de vervuiling´´
Foto: ANP
Kappers positief over 2023: jaar van cruciale keuzes
Roerig, chaotisch en af en toe rampzalig. Zo betitelt Gonny Eussen van kappersorganisatie ANKO het jaar 2022. Ondanks de vele uitdagingen die de kappers ook dit jaar boven het hoofd hangen, ziet Eussen dat de branche de schouders eronder zet. ‘Dit zijn mensen met passie voor het vak.’
Meer weten en bron:
Foto: https://www.hji.co.uk
Wist je van deze veganistische haarproducten?
It's Veganuary en HJ hebben een lijst samengesteld met haarproducten waarvan je misschien niet weet dat ze veganistisch zijn. Nu het aantal mensen dat een veganistisch dieet volgt de laatste jaren toeneemt, zijn klanten zich steeds meer bewust van wat er in schoonheidsproducten zit en doen ze hun best om veganistische haarproducten te zoeken. Hoewel sommige merken duidelijk als zodanig op de markt worden gebracht, zijn andere misschien niet zo voor de hand liggend. Dus, hier zijn enkele haarproducten die u aan uw klanten kunt aanbevelen...
Meer weten en bron:
Lees hieronder het interview met Adviesgroep Duurzame Kappers
in het heren magazine Barber&Society.
Rami knipt de dakloze Martin: “Maak er maar wat moois van” © Tenny Tenzer
Rami (18) knipt daklozen in zijn vrije tijd: ‘Ik wil ze er goed uit laten zien en doe het met liefde’
Rami Basheer is net 18 en volgt een opleiding tot beveiliger. In zijn vrije tijd knipt hij mensen die geen kapper kunnen betalen. Zoals daklozen in de Pauluskerk in Rotterdam. “Als ik een glimlach zie bij een ander, dan krijg ik ook een glimlach. Dat is gewoon mooi.”
Als je de Pauluskerk binnenstapt is het eerste wat je opmerkt de vele ogen die op je gericht zijn. Sommige half-slapend, andere wijd open. Het tweede wat opvalt is de geur. Dat is ook niet gek, want een aantal zijn ongewassen en onverzorgd. Daar wil Rami Basheer wat aan doen. “Ik wil de daklozen er verzorgd uit laten zien zodat ze zelfverzekerder zijn.”
Rami zet zijn koffer neer op tafel en stalt zijn scharen en tondeuses uit. Als snel komt een man in de stoel zitten. Onder zijn kroeshaar schuilt een vriendelijke glimlach. Rami doet de man een short om. “Hoe wil je de zijkanten? Kort of kaal?”. De man kijkt naar zichzelf in de spiegel en zegt: “Ik wil een streepje aan de zijkant net als Ronaldo.”
Meer lezen en bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1579265/rami-18-knipt-daklozen-in-zijn-vrije-tijd-ik-wil-ze-er-goed-uit-laten-zien-en-doe-het-met-liefde
Iris voor haar kapsalon | Foto: Studio Kam & Schaar
Kappers gezocht! Iris zoekt talent voor haar gezellige salon in hartje Zwolle
Een baan in je eigen stad waarbij je lekker zelfstandig kan werken mét de leukste klanten? Klinkt goed! Houd jij ook zo van de creativiteit van het kappersvak en maak je mensen graag blij met hun nieuwe haar? Dan moet je nu bij Studio Kam & Schaar zijn, waar daar staat een vacature open!
Na de nodige ervaring opgedaan te hebben bij verschillende kapsalons in Overijssel en Amsterdam, begon Iris den Uijl in 2015 voor zichzelf. “De eerste drie jaar heb ik een hoek gehuurd in een mixstore en sinds 2018 huur ik dit mooie pandje in de binnenstad van Zwolle”, vertelt ze trots.
Geen gehaast
“Studio Kam & Schaar is een kleine salon met twee werkplekken, waar we echt de tijd nemen voor een klant. Voor een knipbeurt maken we drie kwartier vrij en met kleuren erbij kan dit soms wel oplopen tot drie uur. Wanneer een klant in de kleur zit, behandelen we zelden tegelijk een andere klant. Iedereen verdient evenveel persoonlijke aandacht!”
Verder staat het werk van Iris bekend om de duurzame en cruelty free producten, het meedenken met de klant én natuurlijk het goed knippen en kleuren. Klinkt dat als iets waar jij helemaal bij past? Dan word jij misschien wel Iris’ nieuwe collega!
Meer lezen en bron: https://indebuurt.nl/zwolle/bedrijvigheid/werken/droombaan-gespot-iris-zoekt-talent-voor-haar-gezellige-kapsalon-in-hartje-zwolle-
‘Hier krijgen kinderen een positieve associatie met knippen.’ Tekst en Beeld Vivian Keulards
Bij de Kinderkapper krijg je een knipbeurt op de motor
De muur hangt vol met vrolijke kindertekeningen bij de Kinderkapper. Er staan een grote treinbaan en een arcade-speelkast. Je mag in de rode of blauwe Volkswagenbus geknipt worden, op de eenhoorn, of op de motor.
Twaalf jaar was eigenares Adinda Fransman grimeur en kapper in het theater. Het was tijd voor iets anders. Vrienden vertelden dat naar de kapper gaan met hun kind nogal een dingetje was. Ze begon De Kinderkapper Amsterdam, achterin speelgoedwinkel Blitskikker. Veel leuker dan volwassenen knippen. “Een half uur stilzitten in een stoel is pittig voor kids. Soms zijn ze doodsbang als ze voor het eerst naar de kapper gaan. Hier krijgen ze een positieve associatie met knippen.” Eenmaal geweest, willen ze nooit meer iets anders. Aan actieve klantenbinding hoeven ze hier niet te doen.
Meer lezen en bron: https://www.trouw.nl/tijdgeest/bij-de-kinderkapper-krijg-je-een-knipbeurt-op-de-motor~b2c0db5a/
Nederland telt meer dan dertigduizend kappers. Voor het gros van hen breken drukke tijden aan. Maar hoe val je als zelfstandige op in het woud aan kappers en hoe win je het van de tv-kappers en Instagram-beroemdheden? ‘
Ik werkte jarenlang zeven dagen per week, vaak wel twaalf uur per dag.’
‘De prijzen geven me een podium in vakbladen, in lokale kranten en op sociale media’
(Ivonne Martens)
‘Ik vlocht vroeger de haren van Barbies en schreef in vriendenboekjes dat ik ervan droomde te werken als kapper. Op mijn vijftiende duwde een vriendinnetje me naar binnen bij de beste salon van Berkel en Rodenrijs. Zelf durfde ik dat niet. De zaak was recentelijk in handen gekomen van een studiomedewerker van cosmeticabedrijf Wella. Zij had de salon overgenomen van haar schoonvader, een soort BN’er in het kappersvak. Achteraf goed dat ik tóch binnen ben gelopen, want ik mocht komen helpen in het weekend. Ik veegde haren, schonk koffie en lette goed op als klanten geknipt werden.’
‘Een jaar later ging ik één dag in de week naar school en werkte ik 32 uur in de week. De praktijk werd me uitgelegd en binnen twee jaar draaide ik volledig mee. Ik was altijd overal bij: ik sprong bij m’n baas in de auto als er een show in het weekend was, volgde trainingen in andere kapsalons en was ’s avonds zelf vaak aan het oefenen.’
‘Ik leerde snel en was feitelijk gezien een super goedkope arbeidskracht. Anderen deden er jaren over om te leren wat ik in korte tijd kon. Moeilijke dingen, zoals zelfstandig balayages zetten, een haarverftechniek, kon ik zonder problemen. Ik werkte me uit de naad, deed alles met overgave en passie en zag het als een investering.’
‘Mijn leerschool was goed, mijn collega’s werkten in de theorie én in de praktijk op het hoogste niveau. In die jaren wonnen we de Coiffure Award, de hoogste prijs in de kapperswereld. Bij de styling van twee van de vier modellen mocht ik assisteren. Wat was ik trots.’
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/samenleving/1457544/kappers-over-hun-vak-cqk2caeFJpBu
‘Ajax gaat ook niet alleen op zondag naar de Arena. Het is zes dagen per week trainen en één dag in de week een wedstrijd’
(Mark van Westerop)
‘Toen ik mijn salon startte op m’n negentiende, wilde ik daar het ultieme uit halen. Ik zoek nog steeds non-stop naar nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. Op dit moment heb ik een heel mooie positie: ik ben ondernemer en sta twee dagen in de week in Pro-Solo, mijn zaak in Alkmaar. Daarnaast verzorg ik diverse shows in Londen, Parijs en New York, geef ik wereldwijd les aan collega-kappers, werk ik af en toe voor glossy’s en geef ik presentaties over de laatste innovaties op het gebied van haarmode: kleuren, knippen, stijlen en technieken, voor soms wel duizend man. Die combinatie is mooi. Voor klanten in de salon creëer je looks die een paar maanden houdbaar moeten zijn. Op een set zet je een gevoel neer voor een dag.’
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/samenleving/1457544/kappers-over-hun-vak-cqk2caeFJpBu
‘Een knipbeurt van tien euro sluit niet aan bij de hoeveelheid energie en aandacht die ik besteed aan klanten’
(Noortje Menheere)
‘Bij alle keuzes die ik maak voor de salon probeer ik de duurzame beslissing te nemen. Dat gaat van de haarproducten die ik gebruik tot de schoonmaakmiddelen en brandblussers. De ingrediënten die niet biologisch afbreekbaar zijn, zijn zoveel mogelijk vervangen en het verpakkingsmateriaal is van gerecycled plastic.’
‘Met de prijzen zit ik aan de bovenkant van de markt. Ik vind dat niet spannend. Een knipbeurt van tien euro sluit niet aan bij de hoeveelheid energie en aandacht die ik besteed aan klanten. Ik kan iemand niet binnen vijf minuten de deur uit werken.’
‘Ik run mijn salon, bestaande uit mezelf, een persoon in loondienst en een zzp’er die een stoel huurt, nu drie jaar. Daar zat een moeilijke coronaperiode in, maar het gaat nu ontzettend goed en ik denk dat we nog meer volume aankunnen. Maar ik wil mijn zaak runnen zoals ik zelf in het leven sta: rustig en op een organische manier. Het hoeft niet allemaal nu, bam en groot.’
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/samenleving/1457544/kappers-over-hun-vak-cqk2caeFJpBu
Bron: FD.nl Auteur Eva Gabeler Foto: Hilde Harshagen voor het FD.
Voor jullie gelezen.
Gelukkig zijn er nog kapsters die het wel begrijpen:)
________________________________________________________________________________________
Yvette zoekt duurzame collega kapper.
Yvette Steusel van Headlines aan de Rozenstraat zoekt een collegakapper die een stoel bij haar wil huren. Ze heeft al kastruimte vrijgemaakt. Yvette: ,,Zo had ik ook wel willen beginnen. Je bent zelfstandig, stapt in en je bent klaar.’’
GEZONDE VOEDING Zeventien jaar geleden startte Yvette haar salon. Geïnspireerd door gezonde voeding en producten Is zij op zoek gegaan naar een duurzaam kappers product om mee te werken en toen kwam Natulique op haar pad. Gecertificeerde producten uit Denemarken, met een ammoniavrije en voor 98,2% plantaardige haarverf die het grijze haar voor 100% dekt.
DIERPROEFVRIJ Ze is enthousiast over de haircare en styling producten. ,,En weet je wat ook zo mooi is. Natulique biedt van alles maar één versie; stylingmousse, hairspray, wax, shampoo voor ieder type haar. Alle producten zijn dierproefvrij en vrij van dierlijke ingrediënten en minimaal 95% van de ingrediënten is van natuurlijke oorsprong.’’ Alle verpakkingen zijn van gerecycled oceaan plastic en zelf ook recyclebaar.
EDUCATOR ,,Ik ben fan van dit duurzame merk. Sterker nog: ik ben inmiddels twee jaar actief als educator voor Natulique en leer kapsalons in heel Nederland te laten kennismaken met dit bijzondere product. Moet je je eens voorstellen wat een verschil dat maakt als alle kappers deze organische natuurproducten zouden gebruiken.’’
DELEN De duurzaamheidsgedachte wil Yvette ook tot uitdrukking laten komen door haar salon te delen. ,,Ik zoek een collega kapper die een stoel wil huren in deze salon. Ik heb vier kappersstoelen en het is nog gezellig ook. Het zou echt een win-winsituatie zijn.
Yvette zou het wel prettig vinden als haar aanstaande collega net als zij op afspraak werkt. Het gebruik van eigen producten is geen probleem Als je als kapper eenmaal Natulique hebt ontdekt wil je niet anders meer. ,,Wat mij betreft mogen alle kappers in Nederland meteen overstappen. Dat zou me toch een hoop chemicaliën in het afvalwater schelen,’’ lacht de ondernemende kapster.
Bron: De Nieuwsbode.nl Afbeelding: head-lines.nl
Natuurkapper
Waar blijft de groene kapper? ‘Omzet en winst zijn de heilige graal, mens en milieu ondergeschikt’
Kappers waar je op een milieuvriendelijke manier je haar kunt laten doen, zijn als een speld in een hooiberg. Terwijl de Kappersbranche tot de top tien van meest vervuilende sectoren behoort, zegt gepensioneerd kapper Pieter Patje, die zich al jaren sterk maakt voor een duurzamere branche. De Veenendaalse Zandstraat zou je een metafoor voor de Kappersbranche – die met onstuitbare wildgroei kampt – kunnen noemen. De doorgaande weg telt liefst elf zaken waar je je haar onder handen kunt laten nemen. Maar wie dat op een duurzame manier wil laten doen, heeft nauwelijks keus. De milieubewuste klant kan enkel terecht bij ‘Hair by Iona’ op nummer 127. Daar huurt Iona Maassen sinds dit voorjaar twee dagen per week een stoel bij een reguliere, strak zwart-wit ingerichte zaak, waar ze haar klanten louter behandelt met natuurlijke producten. Ook elders in het land is het speuren naar een zogenoemde natuurkapper. “De branche doet nauwelijks iets aan innovatie. Van de ongeveer 31.000 kapperszaken die Nederland telt, is hooguit 1 procent duurzaam bezig”, zegt Pieter Patje, gepensioneerd kapper, en sinds twee decennia actief als duurzaamheidsadviseur voor de sector.
Groene handleiding
Dit jaar bracht Patje in eigen beheer een ‘groene’ handleiding uit voor de branche, die volgens hem tot de top tien van meest vervuilende sectoren van het mkb behoort. Cijfers zijn er niet, maar in zijn uitgave refereert Patje aan een in 2019 door het CBS gepubliceerde lijst van gevaarlijke beroepen. Daaruit blijkt dat één op de vijf kappers kampt met eczeem, allergieën en irritaties aan de luchtwegen.
Maassen (28) kan daarover meepraten. In een ‘gewone’ salon in Driebergen, waar ze de rest van de week werkt, zijn permanentbehandelingen voor haar een no-go. “Sinds een jaar of twee kan ik daar absoluut niet meer tegen”, vertelt ze. “Mijn handen werden knalrood en begonnen te branden – zelfs als ik als ik handschoenen gebruikte. Die permanentvloeistof is zulk agressief spul.”
Maar ook shampoos van reguliere merken als l’Oréal laten te wensen over, zegt Maassen. “Die bevatten SLS, een heel sterke reiniger, die eveneens voor vloeren en wc’s wordt gebruikt. Geen wonder dat mensen daar huidproblemen van krijgen.”
Eczeemachtige klachten
De uitbaatster van Hair by Iona werkte bij diverse salons, waar ze regelmatig stuitte op klanten met onder meer eczeemachtige klachten. Dat deed haar besluiten een kapperscursus te volgen voor mensen met hoofdhuidproblemen, waarbij gebruik werd gemaakt van eco-vriendelijkere producten. Daarna besloot Maassen zich langzaam maar zeker verder te specialiseren als natuurkapper. “Dat is een hele zoektocht”, zegt ze. “Omdat er in de kappersbranche zo weinig gebeurt op het gebied van duurzaamheid, kun je ook niet van elkaar leren.” “Het is een erg conservatief wereldje”, beaamt Patje. “Omzet en winst zijn de heilige graal, en mens en milieu ondergeschikt. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de meerderheid voor een flinterdunne marge werkt en amper het hoofd boven water kan houden. Er zijn immers veel te veel zaken die allemaal in dezelfde vijver vissen. Daarbij is er steeds meer sprake van oneerlijke concurrentie door de opkomst van mobiele salons en thuiskappers.”
De toekomst
In zijn boek somt Patje een serie voordelen op waarmee hij kappers probeert te overtuigen een groener pad in te slaan. Zo komt er wetgeving aan die het bedrijfsleven gaat verplichten duurzaam te ondernemen. “Het is daarom verstandig je alvast voor te bereiden op de toekomst”, stelt hij. Daarnaast is er volgens hem ook veel ‘individuele’ winst te behalen. Door energiezuinig te werken, valt er jaarlijks een hoop te besparen. En met een groen imago krijg je meer sympathie van de consument, en trek je naar alle waarschijnlijkheid meer nieuwe klanten. Consumenten zijn immers steeds meer bereid een duurzame keuze te maken.
Meer lezen en bron: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/waar-blijft-de-groene-kapper-omzet-en-winst-zijn-de-heilige-graal-mens-en-milieu-ondergeschikt
Afbeeldingen: https://hairbyiona.nl/
Ook de kapper pakken, kan in Nijmegen duurzaam en groen: ‘Dit is eigenlijk méér dan vegan knippen’
Heleen Loeffen in haar salon 'Saucha Kapper'
‘Ik ben een groene kapper, non-toxic, green salon gecertificeerd. Ik leid ook andere kappers op door het geven van plantaardige haarverftrainingen en verkoop biologische haarproducten.’ Green salon? Plantaardige haarverftraining? De mail die Heleen Loeffen (50) afgelopen week naar de Gelderlander-redactie stuurt, roept evenveel interesse als vragen op. De vrouw uit Beek schrijft dat ze in Nijmegen sinds drie jaar Saucha Kapper uitbaat, haar eigen ‘groene salon’. Maar wat is dat? Kunnen we nu ook in de kappersstoel al de wereld redden? We spoelen allemaal chemische troep en micro plastics door het putje.
Heel slecht Wasbakken, spiegels, scharen, wie naar binnenstapt in het kappersverzamelgebouw aan de Hertogstraat waar Loeffen een stoel huurt, treft een salon als zoveel andere. Toch zetelt hier een voor Nederlandse begrippen uitzonderlijke zaak. Hooguit één procent van alle kappers in ons land werkt duurzaam, becijferde de Groningse duurzaamheidsadviseur voor de Kappersbranche Pieter Patje eerder in Trouw.
,,Veel mensen uit de stad willen duurzaam zijn in hun kappersbezoek”, zegt Loeffen nadat ze de verslaggever biologische koffie (‘havermelk of gewone?’) heeft aangeboden. Met name in shampoos, haarverf en verpakkingen zou spul zitten dat slecht is voor kapper, klant en natuur. ,,Veel kappers krijgen eczeem van de chemische goedjes waarmee ze werken, er zijn geluiden dat bepaalde stoffen in haarverf ziekmakend kúnnen zijn en wat zeker is, we spoelen allemaal chemische troep en microplastics door het putje. Heel slecht.”
Loeffen doet haar verhaal terwijl ze de verslaggever van deze krant knipt op een manier zoals het ook bij diens ‘gewone’ dorpskapper gebeurt. ,,Het verschil zit hem vooral in de producten die ik gebruik. Met zo min mogelijk dierlijk materiaal en zoveel mogelijk natuurlijke producten. Eigenlijk is het meer dan vegan knippen. Kijk, de verf op de muur: ook milieuvriendelijk.”
Meer lezen en bron: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ook-de-kapper-pakken-kan-in-nijmegen-duurzaam-en-groen-dit-is-eigenlijk-meer-dan-vegan-knippen~a67578fd/?
Afbeelding: https://www.sauchakapper.nl/
Voor jullie gelezen.
Helaas zijn er nog organisaties die het nog steeds niet begrijpen triest, enorm triest!!
'Kappers willen gewoon door kunnen knippen'
De kappers willen de komende maanden gewoon door kunnen knippen, ook als het aantal coronabesmettingen verder oploopt dan nu het geval is. Als maatregelen bewezen nut hebben, zullen ze die omarmen. Maar wéér dicht gaan is eigenlijk geen optie, laat kappersorganisatie ANKO desgevraagd weten.
"Als blijkt dat iets perfect werkt om besmettingen in te dammen, dan zullen we dat meteen doen en zal iedereen in de sector dat steunen. Maar er is wel een beetje weerstand tegen zomaar maatregelen nemen", zegt de ANKO-woordvoerder. "We hebben steeds alles gedaan wat gevraagd werd en moesten toch drie keer dicht."
Volgens de brancheorganisatie zijn de kappers daardoor klanten verloren, die nog steeds niet terug zijn. "We hadden altijd een jaaromzet van 1,9 miljard euro. Dat blijft nu steken op 1,6 miljard euro." Mensen hebben de schaar van de buurvrouw ontdekt of de verf van de drogist. "Krijgen we die mensen nog terug?"
Bij Kinki Kappers en Hizi Hair, samen goed voor 120 zaken, schoten de lockdowns zeker even door het hoofd nu het coronarisiconiveau is verhoogd. "We hebben al twee jaar de drukte voor de kerstdagen moeten missen", zegt een woordvoerder. "Er is nu zeker geen sprake van paniek. Bij ons niet en ook bij de klanten niet."
Volgens de woordvoerder van de twee ketens heeft het ook weinig zin veel vooruit te denken. "Het gaat toch steeds weer anders dan je denkt." Ze gaan er bij Kinki en Hizi in ieder geval niet van uit dat de feestdagen weer in het water vallen. "We kijken vooral heel erg uit naar de Kerst. Dat is een belangrijke en gezellige periode."
Reactie en advies van Adviesgroep Duurzame Kappers gericht aan de ANKO en werknemersorganisaties.
Spoor uw leden aan om zo spoedig het duurzaam ondernemen te omarmen en te implementeren in de kapsalons.
Daarmee is de Kappersbranche een onderdeel van de oplossing en niet een onderdeel van de veroorzaker!
Oorzaak van Corona een gebrek aan duurzaamheid in de samenleving.
De veel gebruikte definitie van duurzaamheid - vrij vertaald zorgen dat toekomstige generaties dezelfde keuzes kunnen maken als de huidige - kwam voort uit het werk van de Brundtland-commissie van de Verenigde Naties, die in 1983 werd opgericht. Het resultaat werd gepubliceerd in 1987, met het rapport ‘Our Common Future’, waarin de definitie van duurzaamheid voor het eerst werd beschreven.
Vrijwel op het zelfde moment vonden twee vooraanstaande politici elkaar in een nieuwe economische aanpak. Dat waren de Amerikaanse president Ronald Reagan en de Britse premier Margaret Thatcher. Zij vormden de economie tot het vraatzuchtige neoliberale monster wat ze nu is. Duurzaamheid en de neoliberale economie staan lijnrecht tegenover elkaar. Winst staat waarde in de weg, vrijheid gaat ten koste van verantwoordelijkheid, het primaat van het individu ontrafelt gemeenschappen. In de neoliberale economie moeten overheden en zorg geld verdienen in plaats van mensen beschermen en genezen. In die oorlog heeft duurzaamheid de eerste slag verloren. En bijna alle grote problemen van dit moment zijn daar een gevolg van.
Toen Washington en Londen de wereld cadeau deden aan het bedrijfsleven stond niets een grenzeloos winstbejag meer in de weg. Consumeren werd het doel waarom mensen op aarde rondlopen. En om aan dat doel te kunnen beantwoorden werden onder andere met steeds grotere snelheid en op steeds grotere schaal bossen gekapt, veeteelt omgevormd tot bio-industrie en biodiversiteit opgeofferd. Die ontwikkeling speelt een belangrijke rol in de veel gehoorde verklaring voor de uitbraak van het coronavirus.
Het kernbegrip daarin is zoönose, de overgang van dierlijke virussen op de mens. We weten al lang dat er in de dierenwereld een overvloed van virussen voorkomt. En in een evenwichtige natuur is dat geen groot probleem, want de meeste soorten leven in een evenwichtig ecosysteem dat ook voor een natuurlijke bescherming tegen die virussen zorgt. Waar dat evenwicht wordt verstoord kunnen echter problemen ontstaan. In steeds kleiner wordende vrije natuurgebieden komen soorten dichter op elkaar te leven. En er ontstaat een steeds frequenter contact met mensen. Dat maakt de kans op overdracht steeds groter.
Parallel daaraan ontstond een economie, waarin zoveel mogelijk geld verdienen in zo kort mogelijke tijd voorop staat. Dus werden waar mogelijk kosten bespaard, ook op zaken die voor stabiliteit van belang zijn. Zoals zorg. Of zoals voorraden, en productie in de buurt. Zorg is duur. Niemand wil voorraden aanhouden, want die kosten geld. En iedereen wil produceren waar het goedkoop is. Dus ontstond er een ‘just-in-time’ economie die over de hele wereld is verspreid en waarin grondstoffen en onderdelen continu over de hele aardbol worden versleept. Daarbovenop kwam nog een mega toeristenindustrie die mensen voor bijna niets de wereld rondvliegt. En ziekteverspreiders liften gratis mee. Voor het risico op het uitbreken van een pandemie was overigens al veel eerder gewaarschuwd, vanuit wetenschap en duurzaamheid. Maar ja, maatregelen daartegen treffen kost geld. Dat doen we misschien later wel een keer.
Advies voor de bestuurders van de ANKO en werknemersorganisaties.
Spoor uw leden aan om zo spoedig het duurzaam ondernemen te omarmen en te implementeren in de kapsalons.
Daarmee is de Kappersbranche een onderdeel van de oplossing en niet een onderdeel van de veroorzaker!
Bronnen:
https://drive.google.com/file/d/1CjDgo3mjcxvR_mFZyPY2Ga-P022lsqYk/view
Ondertekend door 170 wetenschappers van diverse Universiteiten Nederland (2020)