Adviesgroep

 Duurzame Kappers

Duurzaam kappers nieuws

De onbetwiste nummer één informatiebron voor de transitie naar een Duurzame Kappersbranche.

THE HAIR X-PERIENCE

Op 12 & 13 juni 2022 is het tijd voor The Hair X-perience! Het enige complete kappersevent in Nederland. Heb jij het contact met andere kappers ook zo gemist? The Hair X-perience is de plek om andere professionals uit jouw vakgebied weer te ontmoeten en tips uit te wisselen, dit geheel op gepaste afstand natuurlijk.

Doe nieuwe ideeën op!

Ben jij op zoek naar inspiratie, nieuwe producten, de laatste trends en innovaties uit de Kappersbranche? Dan is The Hair X-perience op 12 en 13 juni 2022 in Evenementenhal Gorinchem iets voor jou.


Meer lezen en bron:

https://www.hair-xperience.nl/bezoekers/waarom-bezoeken/

Palmolie plantage

Foto: de hippevegetariër.nl 

Wat is palmolie en waarom is het slecht voor het milieu?

Waar zit palmolie in?

Daarom hebben veel fabrikanten transvetten vervangen door palmolie. Want dat bleek beter voor de gezondheid. Het zit inmiddels in 60 procent van de levensmiddelen. En in de meest uiteenlopende producten: van babyvoeding, hazelnootpasta, beschuit, soepstengels en cruesli tot make-up, douchegel en shampoo. Ook wordt het als palmvet aan koeien gevoerd zodat ze smaakvolle melk, en dus boter, geven. Maar ook palmolie is niet per se gezond. Het bevat meer verzadigd vet dan andere oliesoorten. Het voedingscentrum heeft het daarom niet opgenomen in de schijf van vijf. 

Palmolie in cosmetica en schoonmaakmiddelen?

Bij cosmetica en schoonmaakmiddelen kan de olie onder heel verschillende namen voorkomen, maar gelukkig staat er tegenwoordig op veel merken dat ze palmolievrij zijn. Bijvoorbeeld deodorant van Loveli of het palmolievrije wasmiddel van Marcels Green Soap. Aan de andere kant van het spectrum heeft douchegelproducent Palmolive voor het gemak van het hoofdbestanddeel de merknaam gemaakt.


Verder lezen en bron:

www.change.inc/agri-food/wat-is-palmolie-en-waarom-is-het-slecht-voor-het-milieu-37570



Blue beauty: Na groen gaan we nu blauw​

Blue beauty is de nieuwste wave 

van duurzame cosmetica.

Maar wat is het precies? Blue beauty draait om de impact die cosmetica heeft op de oceaan. Volgens het WNF belandt er namelijk elke minuut een vrachtwagen vol aan plastic in de zee. De term blue beauty is in het leven geroepen om de oceanen schoner te maken.

Het grootste probleem zit ‘m vaak in de verpakkingen. Van veel cosmeticamerken zijn die nog van plastic gemaakt en deze belanden vaak in de oceaan. Het is niet biologisch afbreekbaar en blijft dus bestaan. Niet oké. Goed om je hier bewust van te zijn en op zoek te gaan naar producten met verpakkingen die recyclebaar zijn. Bron: WNF

En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere schadelijke ingrediënten in de producten. We moeten wat vaker stil staan bij wat er gebeurt met alles wat we door het doucheputje wegspoelen. Veel chemicaliën die in producten zitten zijn namelijk enorm schadelijk voor de zee. Denk aan parabenen en micro-plastics om er een paar te noemen. Dit zijn ingrediënten die in veel conditioners, shampoos en scrubs zitten. Door samen wat meer te letten op wat we kopen voor in de badkamer, draagt iedereen zijn steentje bij aan een schonere oceaan. Hieronder hebben we een aantal oceaanvriendelijke alternatieven voor je op een rijtje gezet. Let’s go blue together!


Meer over Naif en bronnen:

www.wwf.nl

https://naifcare.com/blogs/bluebeauty 


Deze riskante kniptechniek is de nieuwe haartrend van dit jaar

Als het van kappers afhangt, gaan we dit jaar massaal voor unieke kapsels die helemaal op maat gemaakt zijn. Zomaar blindelings trendy kapsels kopiëren, is passé. De nieuwste trend heet ‘instinctive cutting’, ofwel ‘instinctief knippen’. Bij die techniek laat je het lot van je lokken helemaal in de handen liggen van je kapper, die knipt naargelang de vorm van je gezicht, de textuur van je haar en je levensstijl.  In 2021 vroegen we nog collectief hippe pixiecuts, mullets en wolfcuts aan onze kappers, maar dit jaar laten we de trendy referentiefoto’s van op Pinterest achterwege. Er schuilen tenslotte valkuilen in al die trends: Rihanna kan er dan misschien geweldig stijlvol uitzien met haar gewaagde korte coupe, bij jou zag het er dan weer uit alsof je klaar bent om je te vervoegen bij de begijntjes. Soms past een bepaald kapsel nu eenmaal niet bij jouw gezicht en haartype, of heb je de energie en tijd niet om een bepaald kapsel iedere dag te stylen. Met instinctive cutting bespaar je jezelf die flater.


Meer lezen en bron:

https://nl.metrotime.be/nieuws/deze-riskante-kniptechniek-de-nieuwe-haartrend-van-dit-jaar


Haarconditioner die zacht is 

voor het milieu 

Een Europese levenscyclusanalyse (LCA) van meer dan 10.000 producten voor persoonlijke verzorging heeft vastgesteld dat materialen (ingrediënten), verpakking en gebruik de drie grootste (en ongeveer gelijke) componenten zijn van de ecologische voetafdruk van conditioners .

De kans is groot dat je niet veel nadenkt over welke haarconditioner je gebruikt. De meeste mensen kopen shampoo en conditioner samen op dezelfde manier als wasmachines en drogers voor kleding . We kiezen voor beide dezelfde productlijn binnen hetzelfde merk, meestal op basis van het product dat de reiniging doet. Maar verschillende producten die verschillende doeleinden dienen, hebben onvermijdelijk verschillende milieuproblemen. Het kan de moeite waard zijn om het product dat u gebruikt na het wassen van uw haar nader te bekijken. 

Waarom conditioner gebruiken?

Sommige mensen hebben misschien geen conditioner nodig. Conditioner is geformuleerd om het haar zachter te maken en dikker aan te voelen, om gespleten punten tijdelijk te binden en om statische elektriciteit te elimineren die wordt veroorzaakt door uitdroging. Agressieve chemicaliën in shampoos zijn verantwoordelijk voor veel van de droogheid en nagelriembeschadiging die conditioner verlicht. Als u heel kort haar houdt, is het mogelijk dat er geen schade optreedt voordat u het toch knipt. Als je een zachte, biologisch afbreekbare shampoo gebruikt die de oliën niet uit je haar verwijdert, zul je merken dat conditioner niet nodig is. Dat is de claim van shampoobedrijven zoals Hairstory en door no-poo voorstanders van DIY haarverzorging. Maar voor de meeste mensen zal hun haarlengte en/of haartextuur conditioner nodig hebben om gezond en handelbaar te blijven.


Meer lezen en bron:

https://earth911.com/health/hair-conditioner-thats-gentle-on-the-environment/



Afbeelding: nl.123rf.com 

KIDV Verpakkingsbarometer van   

Vloeibare shampoo

Lees hieronder het volledige rapport over verpakkingen (flacon/tube) vloeibare shampoo.

Conclusies

Materialen

De meeste materialen die als grootste component in de verpakking van vloeibare shampoo worden toegepast, zijn in principe goed te recyclen. 

Door in het ontwerp van de totale verpakking rekening te houden met de eisen die aan labels, sleeves en de gebruikte lijmen worden gesteld voor een goede recyclebaarheid, kunnen de verpakkingen beter worden gesorteerd en gerecycled. De totale hoeveelheid gerecycled materiaal neemt daardoor toe.

Pompen op flacons werken verstorend in de recycling van kunststof flacons. Flacons met pompen hebben ook een relatief grote hoeveelheid product residu.

Impactratio

De impactratio loopt met tot een factor anderhalf uiteen.

Door een goed ontwerp kan tot een derde minder materiaal worden toegepast.

Product residu

De hoeveelheid product residu loopt sterk uiteen. De beste resultaten worden behaald door ervoor te zorgen dat een product gemakkelijk uit de verpakking stroomt en/of dat de verpakking makkelijk is na te spoelen. 

Het gebruik van een pomp verhoogd de hoeveelheid product residu dat in eerste instantie, zonder naspoelen achter blijft in de verpakking.


Aanbevelingen

Neem bij het ontwerp van de product verpakking combinatie de eisen mee die het KIDV in de Recyclecheck Vormvaste Kunststof Verpakkingen stelt aan de recyclebaarheid van deze verpakkingen. 


Dankzij een goed verpakkingsontwerp zijn zowel impactratio, product residu

als sorteerbaarheid en recyclebaarheid van de verpakkingen voor vloeibare shampoo te verbeteren. 


Een verbetering van het pomp ontwerp kan de hoeveelheid product residu

verminderen. De pomp zelf belemmerd de recycling.


Lees het volledige rapport en bron:

file:///C:/Users/ppatj/Downloads/2106_verpakkingsbarometer_vloeibare_shampoo_kidv.pdf   

--------------------------------------------------------------------

Nog een belangrijke aanvulling: Als je de lege flacons, tubes, potten, flessen ,etc. ter recycling wil gaan aanbieden spoel deze dan goed om totdat er geen restproduct meer aanwezig is. En geef dit advies ook door aan je klanten bij aankoop van haarverzorging producten, met dit advies ga je zeker punten scoren bij de klant.

--------------------------------------------------------------------

Afbeelding: vectorstock.com

Afbeelding:Fnl.123rf.com


Afbeelding:Fnl.123rf.com

KIDV Verpakkingsbarometer van haargel 


Lees hieronder het volledige rapport over verpakkingen (pot, tube, fles en fles met pomp) van haargel. 

Conclusie en aanbevelingen verpakkingen van haar gel.


Conclusies.

Materialen

De gebruikte materialen zijn over het algemeen in principe goed recyclebaar. De combinatie van componenten en de afmetingen bepalen of deze in de praktijk goed recyclebaar zijn.

Impactratio

De impactratio van verpakkingen voor haargel is over het algemeen relatief hoog (tubes en pomp) of hoog (potten).

Product residu

Het product residu is in het algemeen hoog. Alleen sprays hebben een lage hoeveelheid product residu. De grote hoeveelheid product residu kan de sortering en recycling negatief beïnvloeden.

Aanbevelingen.

Een deel van de gebruikte materialen is zwart en daarmee niet goed recyclebaar. Voor zwarte componenten moet een alternatief kunnen worden gevonden. 


Ook hebben met name tubes, die in principe goed recyclebaar zijn, een hoge

hoeveelheid product residu. Dit maakt sortering en daarmee recycling lastig. 

Er zijn nieuwe ontwikkelingen vereist om ervoor te zorgen dat producten volledig zijn te gebruiken, waardoor minder residu in de verpakking achterblijft.


Etiketten kunnen verstorend werken bij de sortering en recycling. Maak labels niet te groot, of gebruik bij een grootste component van PE of PP een label van

hetzelfde materiaal. Gebruik bij PET een afwasbaar label, dat bovendien voldoet aan de afmeting  eisen uit de KIDV.

Recyclecheck voor vormvaste kunststof verpakkingen.


Het volledige rapport lezen en bron:

file:///C:/Users/ppatj/Downloads/2105_verpakkingsbarometer_haargel_kidv.pdf

___________________________________________________________________________



Naif maakt impact door te groeien.

Naif een B-Corp gecertificeerd bedrijf, dan je het uitstekend  op het gebied van sociale impact, verantwoordelijkheid, transparantie en duurzaamheid.

Dat doet het bedrijf door met alternatieve verzorgingsproducten op de markt te komen. Sinds de start in 2014 heeft Naif 40 producten ontwikkeld die het in 10 landen verkoopt. De producten die Naif ontwikkelt, zijn gemaakt met ingrediënten die niet schadelijk zijn voor mens en natuur. Voor de verpakkingen wordt alleen gebruikt gemaakt van gerecycled plastic, niet van 'virgin plastics'. Daarnaast is Naïf B-Corp gecertificeerd, de hoogste certificering als het gaat om sociale impact, verantwoordelijkheid, transparantie en duurzaamheid. In de strijd tegen plastic trekt Naif samen op met de Plastic Soup Foundation waarmee het werkt aan de bewustwording van de effecten van plastic op de natuur.

Naif wil impact maken door zelf meer producten te verkopen. Daarom wil het bedrijf internationaliseren en de komende jaren vervijfvoudigen in omzet. Daarnaast wil het andere bedrijven in de sector laten zien dat duurzame alternatieven mogelijk zijn. Ook gaat Naif actief in gesprek met retailers om hen te overtuigen meer duurzame producten in de schappen te leggen. Bij Naif werken 21 mensen. Het kantoor is gevestigd in Scheveningen.


Bron:

https://www.change.inc/bedrijven/naif


Uur­ta­rief 2022: je ver­dient méér

Wanneer heb jij voor het laatst je uurtarief verhoogd? 

Het kan je veel opleveren, Wil jij je uurtarief verhogen in 2022? Voor je klanten is een kleine prijsstijging vaak geen probleem, terwijl het je veel kan opleveren. Een stijging van € 1,00 levert namelijk al snel € 1000 per jaar op (vóór de belasting). Bovendien zijn er vier belangrijke redenen om juist dit jaar meer te vragen.

Meer ervaring en kennis.

Toen je net begon als zzp'er, was je misschien nog niet zo ervaren in je vakgebied als nu. Wellicht heb je ondertussen nuttige opleidingen en cursussen gedaan die je kunt toepassen in je werk. Met de kennis en ervaring die je nu hebt opgedaan, ben je nog waardevoller geworden voor je opdrachtgevers. Durf dit ook door te berekenen!

Ook het ondernemerschap zelf is voor veel starters een omschakeling. Het werken met losse klanten was nieuw, en je wist waarschijnlijk nog niet goed met welke kosten je allemaal te maken zou krijgen. Het is dan ook niet meer dan logisch om nieuwe kostenposten door te berekenen aan je klanten.


Verder lezen en bron:

https://www.ikgastarten.nl/financien/uurtarief-2020-je-verdient-meer




Chemicaliën uit schoonheidsproducten kunnen cruciale-hormonen in zwangerschap verstoren.

Volgens nieuw Amerikaans onderzoek kan het gebruik van bepaalde verzorgingsproducten de hormoonspiegels van vrouwen – die tijdens de zwangerschap extra kwetsbaar zijn – beïnvloeden.

Volgens nieuw Amerikaans onderzoek kan het gebruik van bepaalde verzorgingsproducten de hormoonspiegels van vrouwen – die tijdens de zwangerschap extra kwetsbaar zijn – beïnvloeden.

Persoonlijke verzorgingsproducten en cosmetica bestaan uit verschillende ingrediënten die vaak een reeks hormoon ontregelende chemicaliën bevatten, zoals ftalaten, parabenen, fenolen en giftige metalen. Er ontstaat een wisselwerking tussen deze chemicaliën en de hormoonsystemen: de stoffen beïnvloeden de synthese, regulatie, transport en ontvangst van hormonen, die tijdens de zwangerschap bijzonder kwetsbaar zijn.

De studie gepubliceerd in Environmental Research, onderzocht het verband tussen het gebruik van producten voor persoonlijke verzorging en de niveaus van geslachtssteroïde hormonen bij zwangere vrouwen, waaronder oestrogeen, progesteron en schildklierhormonen. Het gebruik van bepaalde haarproducten wordt in het onderzoek in verband gebracht met lagere concentraties geslachtshormonen.

De onderzoekers bekeken ook hoe demografische factoren van invloed zijn op het gebruik van bepaalde verzorgingsproducten.


Verder lezen en bron:

https://www.duurzaamnieuws.nl/chemicalien-uit-schoonheidsproducten-kunnen-cruciale-hormonen-in-zwangerschap-verstoren/

Neem contact met ons op

voor een spreekbeurt of informatie

geheel kosteloos. 

Adviesgroep Duurzame Kappers

9725 BP Groningen

06-10985571

[email protected]

www.duurzaamkapper.nl